Modern megújulás – Anthony Burgess életmű

Vannak olyan könyvek, amelyek időről időre újjászületnek, megújulnak külsőre. Korábban már foglalkoztam Kurt Vonnegut és a Márai Sándor kötetek megújulásával. A sorozat következő részében ezúttal Anthony Burgess könyveit mutatnám be.

Kicsoda Anthony Burgess?

John Burgess Wilson néven látta meg a napvilágot 1917. február 25-én Harpurheyben, Manchester külvárosában. Gyerekkorában Jacknek hívták, majd felvette az Anthony nevet, így lett John Anthony Burgess Wilson. Írói álneve pedig Anthony Burgess lett. Édesanyja meghalt mikor Anthony egy éves volt, ezután az anyai nagynénje nevelte. Burgess apja sokat ivott, ezért a vele való kapcsolata semleges volt. Burgesst ezek után inkább a nagynénje, később nevelőanyja nevelte. Gyerekkora magányosan telt, folyton haragos és dühös volt. Magától tanult meg zongorázni, hegedülni és kottát olvasni. Újságíróként nagyon termékeny volt. A szerző legismertebb műve a Gépnarancs, melyből Stanley Kubrick készített nagy sikerű filmet. Talán ez hozta meg az író számára az igazi áttörést. Annak ellenére is, a film körül rengeteg botrány és felfordulás volt annak erőszakossága miatt.

A múlt

Itthon legelőször 1979-ben, Egy tenyér ha csattan című kötetével találkozhattak az olvasók. (Később, 1983-ban újra kiadták.) Az újabb kötetekre egészén sokat, 11 évet kellett várni. Ekkor jelent meg a Beteg a doktor, valamint az azóta kultikussá vált Gépnarancs. Kezdetben az Európa Kiadó volt az életművének fő gondozója, de a 2000-es évek közepe fele már a Cartaphilus is jelentetett meg Burgess könyvet.

Modern dizájn

A megújulásra egészen 2015-ig várni kellett.  A Trubadúr Kiadó egy letisztult, egyedi, modern köntösbe öltöztette a regényeket. Pontosabban Szabó Levente az, aki újragondolta a borítókat. A fiatal grafikus nevéhez köthető a Helikon Zsebkönyvek megjelenése, az idén újra kiadott Dzsungel könyve. Az új borítóknál főleg egy szín dominál. Ezek annyira erősek, nehéz nem észrevenni őket a könyvesboltok polcain. A borítón szereplő emblémák pedig a történetre utalnak, adnak egy plusz hangulatot az olvasásnak. Úgy gondolom ez a fajta vérfrissítés, megújulás nagyon kedvező. Nem kell túlzásba vonni, nem kell agyoncicomázni egy borítót. Lehet egyszerűen is nagyot alkotni. Szabó Levente pedig rendkívüli alkotó. Nézzétek meg a többi munkáját is itt és itt.

burgess

Gépnarancs

A klasszikus zenét megszállottként kedvelő, fiatalkorú Alex napjait a bandájával együtt elkövetett erőszakos cselekedetek sora tölti ki. Alex közvetlen hangnemben, szláv eredetű szavakkal átszőtt szlengjén élethűen írja le e bűncselekményeket, amelyek valójában az embert mechanikus szerkezetté degradáló, a szabad akaratának útjában álló törvények ellen irányulnak. A Ludovico-eljárás során Alexet olyan kezelésnek vetik alá, amelynek eredményeképp az erőszak gondolata rosszullétet vált ki belőle, és mivel a terápia során a gonosz tettek vetítését klasszikus zene kíséri, Alex ezután már a zenét sem tudja élvezni. Az állam ezzel a drasztikus eljárással ugyan rá tudja kényszeríteni, hogy a továbbiakban kerülje az erőszakot, ám valójában Alexet szabad akaratától fosztja meg, hiszen: „Az az ember, aki többé nem választhat, megszűnik ember lenni”.

Anthony Burgess könyvei a helikon.hu oldalon

“Modern megújulás – Anthony Burgess életmű” bejegyzéshez 1 hozzászólás

A hozzászólások jelenleg nem engedélyezettek ezen a részen.