„Elsődleges cél a fiatalabb generáció elérése volt” – Tillai Tamás, a megújult Agatha Christie életműről

Mint minden olvasót, engem is nagyon könnyen le lehet venni a lábamról egy szép könyvborítóval. A megjelenés sokszor meghatározó. Főleg akkor, ha egy ismert szerzőről van szó. Korábban már írtam a Márai-regények, Anthony Burgess és Vonnegut életművének megújulásáról. Ezúttal a Helikon gondozásában megjelenő Agatha Christie életművet szeretném bemutatni, amiben segítségemre volt Tillai Tamás, a könyvek borítójának készítője, grafikusa.

Biztos sok kihívással találkoztál már munkád során. Viszont a legutóbbi munkád talán az egyik legnagyobb. Egy közismert, nagy népszerűségnek örvendő szerző életművét kellett újjáélesztened, amelyet előtted már sokan megtettek. Milyen érzés volt mikor felkértek?

Természetesen örültem, Agatha Christie régi kedvenc. Plusz sorozatot tervezni nagyon jó, sokkal átfogóbb előkészítést igényel, mint egy sima terv. Át kell gondolni előre olyan dolgokat, amik a teljes sorozatnál szempontok lehetnek (a sorozat állandó jegyeit, a változó elemeket, a sorozat részei összetéveszthetőségének problémáit, stb). Ráadásul egy sorozat adott esetben évekig a grafikus „saját gyermekeként” működik, ismétlődő kihívásokkal.

Volt kiadói elképzelés, vagy szabadkezet kaptál?

Félig meddig. Abból indultunk ki, hogy Agatha Christie könyvei Magyarországon nagyon népszerűek évtizedek óta, rengeteg könyvespolcon komplett gyűjtemények vannak belőle. A rajongók megtartása mellett tehát az elsődleges cél a fiatalabb generáció elérése volt, azoké, akik eddig alig ismerték a könyveit. Ennek megfelelően olyan tervet kellett készíteni, ami a fiatalabbak számára is vonzó. Ennyi megkötés volt, a többit rám bízta a kiadó. A tervezés általában folyamatos párbeszéd a kiadóval, ötletelések sora. A sorozat alapjellege is ennek megfelelően változott menet közben, elemek cserélődtek, változtak a színek az alapsablonban. Az egyes tervek konkrét formavilága saját elképzelés mentén alakul ki, ebben teljesen szabadon dolgozhatok, persze gyakran egyeztetek Schultz Judittal, a sorozat felelős szerkesztőjével az ötleteimről.

Ha jól számoltam, egy-egy könyv már legalább hét-nyolc borítóval is megjelent. Vannak azonos elemek, mint például a szerző aláírása. Egy ilyen volumenű életműnél, hogyan lehet újat mutatni az olvasónak?

Viszonylag könnyen, erre rengeteg példa is van a nagy klasszikusok borítóinak ismétlődő újratervezése kapcsán. A kötelező elemek (mint például jelen esetben a szerző nevének kiírása) mellett bőven marad játéktér arra, hogy új arcot adjunk egy kötetnek, vagy akár egy egész életműnek. Már azzal, hogy a fiatal olvasókat céloztuk meg egy klasszikus életmű kiadásakor, teljesen új megoldásokat használhattunk. Ráadásul a vizuális kultúra is folyamatosan változik, ennek hatása is érvényesül mind a tervezőben, mind az olvasóban. A klasszikus krimik arculati nyelvezete jellemzően a misztikus, sötét világon alapul, mi ezt élénk színekre, rajzolt, egyszerű formákból építkező elemekre, helyenként humorosan szürreális arányú grafikára cseréltük.

Mennyi idő alatt született meg az ötlet, és mennyi idő alatt készült el? Ha jól tudom különleges módon, kézzel rajzoltad a borítón szereplő elemeket.

Mindent beleszámolva is csak néhány hét volt az első öt kötet tervezése, és ennek jelentős része az volt, amíg vártunk egy-egy tervszakasz végén a jogtulajdonos válaszára. Egy terv körülbelül 8-10 óra tiszta munkával készül el, mivel rengeteg apró részletet megrajzolok, ami csak alapos megfigyeléssel észrevehető. Néha még úgy sem. Ezt persze megelőzi az, amíg (újra)olvasom a könyvet, egyeztetek kiadóval.

Mit gondolsz, egy-egy ilyen ráncfelvarrás hozhat új olvasókat, új rajongókat?

Azt gondolom, mindenképp. Legalábbis az Agatha Christie sorozat ezt bizonyítja.

Mennyire kell ismerned a könyv történetét amikor borítót tervezel?

Ez nagyon változó. Van, hogy elolvasom a könyvet (pl az Agatha Christie sorozat javát elolvastam tervezés előtt), de sokkal gyakoribb, hogy ú.n. brief alapján dolgozunk. A könyv szerkesztője rövid összegzést ír a történetről, a vizuális kulcsokról, esetenként a szerzőről és a könyv eddigi életútjáról. Ez néha –a kiegészítő információk miatt- sokkal pontosabb tervezést tesz lehetővé, mint ha elolvasnám a szöveget.

Tudod körülbelül hány könyv jelent meg ami a te kezed munkáját viseli magán?

Nehéz megmondani, 700 és 1000 között kell lennie.

Van abszolút kedvenced?

Ravasz kérdés. Több is, tehát nincs. A Rushdie sorozat, Schein Gábor Üdvözlet a kontinens belsejéből kötete, de nagy kedvenc bő három év távlatából Oscar Wilde-tól a Dorian Gray képmása.

Miért adja egy grafikus a fejét arra, hogy könyvborítókat tervezzen?

Ez a grafikus épp azért, mert szereti a könyveket.

3 gondolatokat “„Elsődleges cél a fiatalabb generáció elérése volt” – Tillai Tamás, a megújult Agatha Christie életműről

A hozzászólások lezárva.