Az Instagram sztori bennfentes szemmel

A 2004-ben létrejött Facebook nagyon sok változást hozott az emberek viselkedését, kommunikációját illetően. Mondhatjuk azt is, mindenki előtt megnyílt a világ, megszűntek az országok, kontinensek közti “határok”. Akkor még nem is sejtettük, hogy mindez csupán a kezdet, és pár év elteltével a közösségi oldalak meghatározó szerepet töltenek be az emberek életében. Ennek egy szeletéről, az Instagramról olvastam. Az Instagram sztori bennfentes szemmel. 

Az Instagram első verziója 2010 őszén jelent meg. Elsődleges célja fotók, videók felturbózott effekttel történő megosztása szűkebb baráti körrel, családdal. Ma már havonta több, mint egymilliárdan használjuk. A hétköznapisága menetközben visszaszorult, és helyette inkább az üzleti, marketing jellegű bejegyzések vannak túlnyomó részt.  Létrehozta az influenszereket, akik kezdetben még menők voltak, ma már a szó kezd negatív érzettel társulni. Elég csak belegondolni, egy-egy ismert ember a takarón át a macskaeledelig mindent ajánl jó pénzért, kockáztatva a hitelességét.  

A bloggal én is fent vagyok az oldalon, igyekszem az olvasást, a könyveket népszerűsíteni. Megmutatom mit olvasok, merre járok és hasonlók. Ismert embereket nem igazán követek, így az üzleti oldalát csak érintőlegesen ismerem. A kutyás és könyves posztokat görgetem egyfolytában.  

Mivel eléggé népszerű cégről van szó, ezért egyfajta kíváncsiság van bennem irányukba. Honnan indultak, mit szerettek volna elérni? Mi állhat egy frissítés mögött, mit gondolnak a rejtett üzleti marketingről? Mekkora befolyással bírnak egy átlag felhasználó életében, és mekkora a befolyás globálisan? 

Sarah Frier díjnyertes technológiai újságíró közelről követte az egyszerű fotóapplikációból viharos gyorsasággal százmilliárd dolláros kolosszussá váló cég történetét, és hiánypótló könyvében feltárja a high tech vállalati intrikák forgatagát: a tőkeemelések, fel- és kivásárlások, a vezetőváltások végtelen körforgását. Az Instagram-sztori bennfentes szemmel azonban jóval több üzleti könyvnél: Frier bemutatja, hogyan forgatta fel gyökerestül az életünket, szokásainkat, kapcsolatainkat, üzletpolitikánkat az Instagram, akár használjuk, akár nem. Bepillanthatunk az influenszerek világába is, akik egyre inkább meghatározzák, mit eszünk, mit iszunk, mit hordunk, és azt is láthatjuk, hogyan alakította át az „Insta” a populáris kultúrát és a politikát. Az Instagramot lehet imádni és megvetni, de megkerülni lehetetlen. Az Instagram-sztori bennfentes szemmel révén megérthetjük a jelenséget, akár lelkes felhasználók vagyunk, akár okostelefon nélküli őskövületek. 

Érdekfeszitő olvasmány volt. Sok kérdésemre megkaptam a választ. Ugyanakkor így is szembesültem jó pár meglepetéssel, ténnyel. Mivel az Instagram a Facebook tulajdona, így utóbbi kapcsán is sok minden tisztázódott. Tartalmi minőség kontra agresszívebb követőgyűjtés. Algoritmusok, melyek célja, hogy minél több időt tölts az alkalmazással. Hogyan alakítottak át mindet a celebek életéhez igazodva. A szerző remek érzékkel írta meg és állította össze az egész kötet. Gördülékeny stílusának köszönhetően pár nap alatt elolvasható.  

Az Instagram sztorit nem csupán a felhasználóknak ajánlom. Hasznos és érdekes olvasmány lehet vállalkozásoknak, marketingeseknek, vagy akár pszichológiával, kultúrával foglalkozó szakembereknek is.