Hype, mint jelenség

A következő bejegyzés egy nagyon megosztó jelenségről fog szólni, amiben én is bizonyos szinten érintett vagyok, mint könyves tartalomgyártó. Ez a jelenség a könyves hype.  

Mit nevezünk annak? 

A hype lényegében egy olyan jelenség, amikor egy termék (könyv, film, zene) köré hatalmas érdeklődés, elvárás alakul ki. Mindenki az adott dologról beszél, már-már magasztalás szintjén. A tapasztalat viszont azt mutatja, sokszor túl van tolva az egész, és közel se adja vissza az előzetesen elvárt, optimista élményt.  

Hogyan alakulhat ki? 

A kiadók és szerzők gyakran nagyszabású marketingkampányokat indítanak egy-egy könyv befuttatására. Ezek a kampányok lehetnek online és offline reklámok, promóciók, közösségi média posztok. Elérés szempontjából azt tapasztalom, az online közösségi oldalas hirdetések, valamint könyves tartalomgyártók általi posztok azok, melyek leginkább eljutnak az olvasókhoz. Nem egy esetben hallottam már: “Facebookon/Instán/TikTokon láttam a könyvet”. Ismert emberek életrajza, vagy valamilyen ismert esemény kapcsán a sajtó megjelenések képesek gerjeszteni a felkapottság érzést. Nyilván fontos a reklám, mert ezáltal segíthetik elő az adott kötet eladását, vele együtt a kiadási költségek megtérülését.  

Mit gondoltok ti?  

A ti véleményetekre is kíváncsi voltam a hype jelenség kapcsán, az instagramon nagyon megosztó válaszokat kaptam. Sok esetben inkább kerülitek a hype-olt könyveket. Több alkalommal felbukkanó kötet unalmassá válik, csak azért se olvassátok el. Ha a tizedik influenszernél, könyvesbloggernél is látjátok az adott könyvet, nagyjából borítékolható, recenziós, reklám példányokról van szó. Amivel alapesetben nem is lenne probléma, ha azok tényleges véleményt tartalmaznának és nem egyhangú reklám jellegű leírást, a kiadónak megfelelve. Ha valaki más véleménye alapján olvas, akkor neki ideális követni a trendeket. Fontos az önismeret, hogy az alapján el tudjuk dönteni, valóban nekünk szóló kötetről van-e szó. Persze nagyon jó, ha esetleges a hype hatására olyanok is az olvasás felé fordulnak, akik eddig bizonytalanok voltak abban, hogy könyvet vegyenek a kezükbe. A nagy hype gyakran magas elvárásokat támaszt egy könyvvel szemben. Az olvasók előzetesen nagy dolgokat várnak el tőle, és ha ezeket az elvárásokat nem sikerül teljesíteni, csalódottságot okozhat. Lényegében ezek voltak a fő válaszaitok.  

Persze, itt megjegyezhetjük azt is, én szintén éltem/élek recenziós olvasási lehetőséggel. Viszont fontosabbnak tartom, hogy őszinte véleményt alkossak számotokra. Ha valami nem tetszett, nem azt az érzést váltotta ki, mint amit vártam vagy kerestem, akkor elmondom. Főleg azért is, mert mindig hangsúlyozom, ami nekem nem tetszett, az lehet másnak a legjobb könyvélménye. Ami elszomorító, és hozzám hasonló könyves bloggerek megírták, a közösségi oldalak előnybe részesítik azokat a tartalmakat, melyek eleve már népszerűek. Ezért fordulhat elő, hogy egy kevésbé ismert kötet fele annyi emberhez jut el, mint egy felkapott regény.  

A hype jelenség, mióta vannak közösségi oldalak, jelen van és még valószínű jelen is lesz az életünkben. Lehet kerülni, csatlakozni hozzá. Mindenkinek saját döntése, hogy számára ez megfelelő, vagy nem. Fontos, hogy ismerjük önmagunkat, az olvasási szokásainkat. Milyen könyvek állnak az érdeklődésünk középpontjába, ennek alapján el tudjuk dönteni, szükségünkre van egy újabb agyonreklámozott kötetre, vagy sem.