Bizonyára mindannyian találkoztatok már olyan online videóval, képpel, ami vírusszerűen terjedt. Nem tudtátok kikerülni, mert mindenhol belefutottatok. Ilyen volt az ALS jegesvíz kihívás, Gangman Style, Susan Boyle, és sorolhatnám tovább a vicces, vagy éppen elgondolkodtató felvételeket. De vajon mindez véletlen lenne? Vagy egy ügyesen kitalált reklámfogás van a háttérben? Hogyan terjednek a videók? Hogy lehet ebből pénzt csinálni? A HVG Könyvek gondozásában megjelent Ragályos! Hogyan terjed a siker? című könyv éppen ezt a témát járja körül.
Mitől válik elsöprően népszerűvé egy száz dollárba kerülő szendvics, miért sülnek el visszafelé a kábítószer-ellenes reklámok, és miért osztja meg több mint 200 millió ember egy első ránézésre unalmas turmixgép videóját?
Jonah Berger, a Wharton Üzleti Iskola marketingprofesszora egy évtizede kutatja, vajon miért terjednek bizonyos ötletek jobban másoknál. Könyvében bemutatja a ragályosság törvényszerűségeit, amelyek a különböző termékekre és szolgáltatásokra ugyanúgy érvényesek, mint a szervezetekben terjedő ötletekre és a társadalmi változásokra. Szemléletes történetei megmutatják, hogy milyen szempontok szerint működik a viralitás, és a 6 könnyen érthető és követhető alapelv segítségével mi magunk is saját termékeink, ötleteink szolgálatába állíthatjuk a szóbeszéd erejét.
A ragályosság hat alapelve
- Közösségi valuta – tegyünk megfelelő benyomást a hallgatóságra. Milyennek látnak minket, mennyire illünk ahhoz, amiről beszélünk.
- Kiváltó impulzusok – hogyan érjük el, hogy beszéljenek rólunk? Miként ragadjuk meg a figyelmet és fészkeljük be magunkat az emberek fejébe.
- Érzelem – ha érzelmeket viszünk a témába, sokkal nagyobb az elköteleződés esélye
- Nyilvánosság – találjuk meg a megfelelő fórumot termékünk, magunk számára. Használjuk a ki a közösségi oldalak erejét.
- Gyakorlati érték – mutassuk be miért jó követni minket, mi az előnyünk, miért vagyunk esetleg jobbak, mint mások?
- Történetek – mindannak, amit közölni, eladni, mutatni szeretnénk, alkossunk egy történetet. Sokkal izgalmasabb, és jobban beszélnek majd róla.
A könyv ötletes és izgalmas összefoglaló a minket körülvevő online világról és annak működéséről. Számos gyakorlati példa bevezet be minket abba a közegbe, amit eddig külső szemlélőként, mondhatni csak végfelhasználóként láthatunk. Hiszen sok esetben tényleg csak a kész terméket, videót látjuk. Az előzményekre, esetleges indokokra nem is gondolunk. Több alkalommal is elgondolkodtam, vajon tényleg könnyű lehet a vírusvideók terjesztése? Rengeteg ötlet fordult meg fejemben, én mivel próbálkoznék. Továbbá a könyv elolvasása után már más szemmel néztem az eddig napvilágot látott videókat. Legyen szó kedvencről, vagy olyanról, amit nem bírok mégegyszer megnézni.
Érdekes volt a szóbeszéddel kapcsolatos szemlélet. Nem hittem volna, hogy egy-egy baráti beszélgetésnek milyen ereje, hatása lehet. Gondoltátok volna, hogy a szóbeszéd csupán 7%-a terjed online? Sokkal inkább offline terjed? Hogy a közösségi oldalaknál jobban terjed a személyes találkozáskor induló szóbeszéd? A média, a közösségi oldalak trendet teremtenek. Ismerjük meg jobban a kialakulásukat.
„A szóbeszéd azonban, természetéből fakadóan, az érdeklődő közönség felé irányul. Nem minden ismerősünknek újságolunk el vagy javaslunk dolgokat, sokkal inkább az történik, hogy kiválasztjuk azt a néhány embert, akikről úgy véljük, hogy hasznosnak találják majd az adott információt. Nem kezdünk el lelkesedni a barátunknak az új sílécünkről, ha tudjuk róla, hogy utálja ezt a sportot, és a gyermektelen ismerősünket sem traktáljuk azzal, hogy mi a pelenkacsere legjobb módja. A szóbeszéd rendszerint azokat éri el, akiket ténylegesen érdekel a tárgyalt téma. Nem csoda, hogy a barátok által beajánlott vásárlók többet költenek, gyorsabban vásárolnak és összességében nagyobb profitot hoznak.”
A könyvet ajánlom bloggereknek, marketingeseknek és üzleti szakembereknek. De a hétköznapi ember számára is kellemes olvasmány, ha érdeklődik az online világ reklám lehetőségei iránt. Egyszerű, könnyed nyelvezet miatt pár óra alatt a végére is érhetünk.
A könyvet ezen az oldalon rendelhető.
HVG Könyvek, 2017
2 gondolatokat “Ragályos! Hogyan terjed a siker? ”
A hozzászólások lezárva.