„Sok könyv között a könyvesboltban legyen ereje az egyes köteteknek.”

Vannak bejegyzések, amiket már nagyon régóta el szeretnék készíteni, de valamiért mindig közbejött valami. Idén ezekre is sokkal több időt szeretnék szánni. Így végre elkészülhetett kedvenc illusztrátor/grafikusommal is a következő bejegyzés. „Sok könyv között a könyvesboltban legyen ereje az egyes köteteknek.”

Herbszt László munkái egytől egyik lenyűgöznek. Egyedisége, különleges szín és mintavilága kiemelkedik számomra. Így már nem csupán történeteket miatt veszek meg egy-egy könyvet, hanem miatta is.

Herbszt László a Magyar Iparművészeti Egyetemen végzett alkalmazott grafikus szakon. Finoman kidolgozott, jellegzetes, precíz munkái, visszafogott színvilága, félreismerhetetlen, a közös (pop)kultúránk tárgyaiból és épületeiből alkot nagyon hangulatos képeket. Tervez logót, címkéket, katalógust, borítót, véges arculatokat, több grafikai stúdió art directora, többszörös Graphic Design és Arany Rajzszög-díjas. A KREA Művészeti Iskola tanára.

Grafikusként nagyon sok területen lehet alkotni. Hogyan kerültek képbe a könyvek?

A könyvillusztrációk előtt is terveztem könyvet még a 2000-es évek első felében. 2008-tól szabadúszó vagyok, ekkor találkoztam Finy Petrával, aki abban az időben már elég sok mesekönyve jelent meg, az Aranyvackoron pályáztak A csodálatos szemüveggel de még más illusztrátorral, a Naphegy kiadónak tetszett a szöveg, a Petra ezek után kért fel a könyv illusztrálására, a Naphegynek tetszettek a próbaillusztrációk, és 2011-ben megjelent a könyv. Így indult az illusztrátori pályafutásom.

Emlékszel még az első munkádra?

A leges-legelső munkám ami megjelent, az egy 1/8 hirdetés volt a Pest Estbe, Velencei Szörf Kupa valami ilyesmi.

Amikor felkérnek egy boritó tervezésére, mi az első feladat? Elolvasod a könyvet? Szabad kezet kapsz? Vagy általában előre elmondja az elképzelését a kiadó?

Változó, pl. Amikor a Petra első felnőttkönyvének borítóját terveztem a Madárasszonyt, akkor azt elolvastam, de a Móraklassz sorozat darabjai elég ismert művek, ott nem olvastam el a könyveket a borítótervezéshez. A kiadó (k) nem szoktak beleszólni a tervezésbe általában, persze pl. A Lassie-nél egyértelmű volt, hogy a borítón egy kutya lesz, ezekben a dolgokban általában egyetértünk a kiadóval.

Szerinted mennyire kell pontosan tükröznie a borítónak a történetet? Vagy inkább jobb a sejtelmesség?

Ezt is könyve válogatja, egy Lassie-nél kicsi a mozgástér, egyértelmű, hogy mi az ami működik borítónak, ilyen a Robin Hood és Az egri csillagok is. De pl. A Cser kiadó által megjelentetett Ők is boldogan éltek, felnőtt mesék esetében inkább a narratíva volt a lényeges. Formailag fontos, hogy a borítók szinte plakátok legyenek és a sok könyv között a könyvesboltban legyen ereje az egyes köteteknek.

Ha megvan a koncepció, nagyjából mennyi idő alatt készülsz el borítóval?

1-2 naptól 1 hétig tart egy borító általában.

Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?

Most az Ők is boldogan éltek, felnőtt mesékre

Grafikusként ha bemész a könyvesboltba, nyilván szakmai szemmel is nézelődsz. Előfordult veled már hogy borító alapján választottál olvasnivalót?

Mostanában elég sok könyvet illusztrálok, ezek az olvasnivalóim általában, de gyermek koromban szinte kizárólag így vetettem meg könyveket a szüleimmel.

Van esetleg olyan külföldi szerző, akinek a regényeihez szívesen készítenél borítót?

Nincs ilyen, azt szeretem a könyvillusztrációban, borítótervezésben, könyvtervezésben, hogy nem én választom a könyveket, hanem kiadók, így elég sokszínű a paletta, így vannak olyan könyvek amelyek kihívások, ilyen volt pl. A Fekete István kötet, de a most készülő Mit tenne Frida Kahlo-t is ide sorolnám, 54 történelmi nőalak portréja.

Herbszt Lászó további munkáit a a Pinterest oldalán tudjátok megtekinteni ide kattintva.

Egy gondolat a “„Sok könyv között a könyvesboltban legyen ereje az egyes köteteknek.”

A hozzászólások lezárva.