Láthatatlan befolyás – Milyen erők alakítják a viselkedésünket?

Láttuk a televízióban, interneten. Barátunk, vagy kollégánk mesélte, ajánlotta. Csak pár lehetőség amikor valamilyen befolyás ér minket. Bizonyos esetekben leszűrjük, hogy szándékosan terelnek minket egyirányba. Máskor pedig észre sem vesszük, milyen láthatatlan befolyás vezérel minket döntéshozatalunk során. Erről a témáról szól a következő könyv, amit ajánlok, hogy véleményemmel én is befolyásoljalak. Johan Berger: Láthatatlan befolyás – Milyen erők alakítják a viselkedésünket?

Miért követünk másokat még akkor is, ha tudjuk, hogy nincs igazuk? Hogyan segíti elő a környezetvédelmet a szomszédok megfigyelése? Miért parkolunk rosszabbul mások társaságában? 
Mikor jobb a tömeget követni, és mikor célravezető a saját utunkat járni? Észre sem vesszük, de mások elképesztő mértékben befolyásolják életünk szinte minden területét. Jonah Berger, a Wharton Üzleti Iskola marketingprofesszora, a Ragályos! – Hogyan terjed a siker? című könyv szerzője bemutatja, milyen egyszerű, mégis gyakran meglepő módokon hatnak mások a viselkedésünkre. Ha azonban felismerjük a társas befolyás hatását, tudatosabb döntéseket hozhatunk, sőt növelhetjük a saját befolyásunkat, és sikeresebb, teljesebb értékű társas kapcsolatokra tehetünk szert. 

A szerző nem volt ismertelen számomra, hiszen a fent hivatkozott könyvet, a Ragályos! – Hogyan terjed a siker-t olvastam tőle. Nagyon szerettem a témáját, nehéz volt letenni. Itt olvashatjátok el a könyvről készült bejegyzésemet.  

Mivel a korábbi könyve tetszett, a befolyásolás, mint téma tulajdonképpen mindennapi, így lázasan vetettem bele magam az új könyvébe. Kíváncsi voltam, vajon tanulok –e valami újat például a döntéseim hátteréről, felismerem –e azokat a módszereket, amelyekkel hatnak rám.  

  • Gondoltad volna, ha valamiről egymás után hallunk egy állítást, akkor alkalmazkodva mi is beállunk a sorba? A könyvben levő példában hat ember állított valamit rosszul, a teszt alanya szintén rossz választ mondott. Pedig egyértelműnek tűnt a megoldás. Bizonytalanságban könnyen hagyatkozunk másokra, bízva abban, ők tapasztaltabbak.  
  • Szimplán nem akarunk másnak látszani, be szeretnénk illeni a sorba. Erre a másik példa a munkatársakkal való vacsora, ahol mindenki visszautasította a desszertet. Az utolsó kolléga enne, de inkább alkalmazkodva a többséghez, lemond róla.  
  • Naponta teszünk téves következtetéseket, általánosítunk. Elég csak arra gondolni, egy embert már a puszta megjelenése alapján elkönyvelünk magunkban.  
  • Mennyire használják ki a cégek az ideális képet? Mennyire hangsúlyos reklámjuk során az, hogy az ő termékükkel elérhető a kívánt életstílus, az ő termékükkel jobban figyelnek majd a viselőjére?  
  • Az emberek eleve úgy keresnek maguknak párt, hogy hasonlóak legyenek? Vagy az együttlét hatására válnak igazán hasonlóvá?  
  • Milyen hatással van egy idősebb testvér a döntéseinkre, cselekedeteinkre?  
  • A különböző társadalmi rétegek közt van különbség a fogyasztás, választás kapcsán? 
  • Vajon egy hurrikánnak van hatása a születendő gyerekek nevére?  

Csak pár téma, amivel olvasás során találkozhatunk. Bizonyos időközönként túlságosan amerikai volt, de szerencsére túlnyomórészt lehetett a hétköznapiságra vonatkoztatni. Humoros, egyszerű és követhető stílusban íródott a könyv, nem száraz szakmai kutatásokkal teli.  

És én milyen tanulságot vontam le? Bizony, elismerem könnyen befolyásolható vagyok. Az élet sok területén hatnak rám mások, legyen szó akár cégről, vagy a környezetemben levő emberről. Ugyanakkor a könyv elolvasása egyúttal cselekvésre késztet, hogy a befolyásolással szembeszálljak. Arra motivál, hogy legyek megfontoltabb, hallgassak a belső hangra. Inkább tanuljak, mint másra hagyatkozzak.  

A könyv az átlagolvasó és fogyasztó, marketing, kereskedelem területén dolgozók számára egyaránt hasznos olvasmány lehet. 

Ide kattintva rendelhető.

Egy gondolat a “Láthatatlan befolyás – Milyen erők alakítják a viselkedésünket?

A hozzászólások lezárva.